Datos personales

sábado, 28 de noviembre de 2009

SETMANA D'ACTIVITATS EXTRAORDINÀRIES

DILLUNS

CIBERNÀRIUM
Hola a tots, desprès de una setmana d’activitats extraordinàries en les escoles, casals, conferències...Doncs he decidit començar per posar una mica el que van explicar en la conferència del cibernàrium.
Abans de tot cal dir que el cibernàrium és un centre de alfabetització i captació digital. Que forma part de la Barcelona activa.

Hi ha tres línies d’activitats:
• Inicia’t a internet.
• Creix amb internet (activitats de alfabetització)
• Itineraris de formació.

El model de formació està subdividit en:
• Càpsules de curta durada (de una a quatre hores)
• Flexibilitat horària.
• Possibilitat de repetir alguna càpsula.
Això de càpsula ens referim a les diferents activitats que es poden realitzar. En aquests moments hi ha al voltant de 82 activitats diferents. Ja que aquestes activitats no sempre son les mateixes, ja que les actualitzen cada trimestre.

Si donem una mica de percentatges i xifres podem dir que en el any 2008 en aquestes activitats van participar vora de 60.000 persones. I el qual el 56% eren dones.
En aquestes activitats podem veure que participa gent de totes les edats. Ja que a Barcelona hi ha un gran percentatge de gent que encara no té els nivells bàsics de competència de informació.
També cal dir que per poder-te inscriure’t en alguna d’aquestes càpsules doncs et donen diferents opcions per poder-ho fer, com per exemple a través del telèfon, personalment o per internet.


També el que ens explica és que a través d’internet podem obtenir una gran quantitat de mentides, hi ha una gran quantitat també de bitàcoles (terme treballat a la universitat), hi ha una revolució del periodisme ciutadà, i això te una part positiva i una altre negativa.
La part positiva és que tots poden informar, i això és un punt a favor ja que ens podem assabentar de més coses que poden passar.
Però la part negativa es que com tots poden informar doncs pot haver alguna que altre informació que no sigui certa.

També el que ens varen ensenyar va ser el concepte de web 1.0 i web 2.0 (un altre concepte treballat a classe) i el que van fer va ser una breu comparació del que era una web i el que era una altre.
Com per exemple que la web 2.0 ens obliga a:
• Veure
• Escoltar
• Llegir
• Escriure
• Gestionar
• Innovar.

Al final de aquesta conferencia el que varem fer va ser un debat de; Com tindria que ser el professor del futur
En aquest debat va haver bastantes intervencions, en les quals casi totes abocaven a una resposta de que un mestre tenia que tenir totes les competències dites anteriorment( veure, escoltar...)

Dit tot això cal dir que el cibernàrium no fa la competència a cap empresa.
I també cal destacar que cada vegada hi ha una demanda més forta de noves tecnologies.


DIMARTS
Vaig anar a Cerdanyola del Vallès. A continuació posaré un petit resum del que vaig poder observar d’aquella escola.
De 8:30 a 10:30 Classe de 4r de primària, teníem classe en el pavelló municipal.
Jocs que varem fer:

  • Caça guineus.
  • Pescador, peix i tauró
  • Agulla del rellotge.
  • Jugar a matar.
  • Fila amb ritmes i cares

Observacions i rol de la professora:

  • La professora no explicava si els nens no seien al terra fent una rotllana
  • La professora en acabar la seva explicació preguntava si hi havia algun dubte.
  • Quan s’acaba la classe de educació física la professora passa llista per veure si han dut la roba de recanvi. Donava molta importància de que es canviessin els mitjons.

Observació i rol dels alumnes:

  • Cada canvi de joc o d’activitat els nens sabien que tenien que seure al terra amb una rotllana
  • Poca atenció.
  • Repetició molt les coses.
  • Compenetració entre nens i nenes

Altres observacions:

  • Hi havia un nen hiperactiu en aquesta classe.

10:30 A 12:30 Castellà amb una classe de 6è de primària:

Funcionament de la classe:

  • Anterior dia la mestre va explicar el text instructiu.
  • Reparteix un full la mestre i fa llegir amb veu alta als alumnes. (Forma part de l’examen)
  • Quan acaben de fer l’activitat, estudien per l’examen.
  • Reparteix l’examen ja fet fa dies i el tenien que portar signat per els pares.
  • Repàs del control fet.

Classe:

  • La classe està distribuïda de la següent manera:

- 8 taules de 2 persones.

- 1 taula de 4 persones.

- 1 taula de 7 persones

Les taules estan distribuïdes d’aquesta manera perquè cada professor les posava com volien. Cada dos, tres setmanes aquesta distribució es canviava.Hi ha nens i nenes que no saben treballar amb grup.

  • La classe està decorada amb:

- Coses de halloween

- Moral de l’educació fet per els alumnes.

- Moral amb activitats d’anglès, feta per els alumnes.

  • Poca il·luminació
  • No hi ha penja-robes dins de la classe, sinó que està en el passadís.

Observacions i rol de la professora:

  • La professora fa la classe amb una dinàmica bastant animada (fa bromes).
  • Posa exemples perquè ho entenguin millor.

Observació i rol dels alumnes:

  • Poca atenció.
  • Males contestacions (tan nenes com nens).
  • No hi ha silenci.

Altres observacions:

  • Molt de soroll (estaven fent obres a l’escola).
  • Els alumnes participaven amb unes llistes de:

- Registre d’assistència.

- Registre d’ordre.

- Faltes de deures.

- Faltes de materials.

Educació física amb nens de primer de primària.

Jocs:

  • Paracaigudes.
  • Grups de cinc nens i que es posin d’acord per fer un joc amb els que facin servir els següents materials: cons, teles, pilota.

Altres observacions:

  • Classe poc treballada.
  • Al final de la classe la professora comenta com a anat la classe.
  • Higiene.

15:30 a 17:00 Classe d’educació física amb nens de 4r de primària.

Jocs:

  • Caça guineus.
  • Pescador, peix, tauró.
  • Jugar a matar
  • Salva ferits.
  • Relaxació per finalitzar la classe.

Observacions de la professora:

  • Fins que els alumnes no callen la professora no explica.
  • Els i dona protagonisme als nens per explicar la forma i les normes dels jocs.
  • Posa exemples.
  • La professora juga alguns jocs amb ells.
  • Pregunta si hi ha algun dubte.

Observacions dels alumnes:

  • Cada canvi de joc els nens tenien que seure a terra.
  • Falta d’atenció.
  • Necessiten que els hi repeteixi molt les coses.
  • Els hi costa molt està callats.
  • Posaven moltes ganes de jugar.
  • Explicaven ells mateixos les normes dels jocs.

Altres observacions:

  • No tenen gimnàs, no vestuaris (per culpa de les obres) tenen que fer la classe al pati.
  • La professora tenia que parar massa cops la classe per cridar l’atenció als nens.


DIMECRES
El dimecres vaig anar a Badalona. En aquest casal cal dir que és un casal per els nens i nenes més desfavorits del barri. Encara que també poden anar la gent adulta, però qui té una prioritat són els més petits.
Aquest casal hi ha força sales on cada una d’elles poden fer diverses activitats.

  • Sala d’ordinadors.
  • Sala de teatre.
  • Magatzem.
  • Menjador.
  • Sala dels jocs...

Tot esta molt ordenat i molt net.Aquest casal el que ofereix aquests nens és ajudar-los a fer els deures, els hi dona un lloc on poden jugar i compartir les seves vivències. També cal dir que aquest centre els hi dona de berenar i els dutxen als nens que no tenen diners ni per les coses més primordials.

En segon lloc, els més adults, també hi ha un lloc per ells en aquest casal.Els més grans acostumen anar al casal pel mati. I el que els hi ofereixen són tallers on es puguin desconnectar per un moment dels seus problemes.

Hi ha tallers com:

  • Ceràmica.
  • Teatre.
  • Costura.
  • Música etc...

També dona un lloc a les mares adolescents que els hi ensenya com afrontar alguns dubtes que tenen amb els seus nadons.

DIJOUS
Vaig anar a una escola de la zona alta de Barcelona. A continuació faré un petit resum d’aquesta visita aquesta escola.

Aquestes dues escoles es van fusionar fa 20 anys i ara formen l’escola que varem visitar.
És una escola que te dues línies:

  • Infantil
  • Primària

Infantil

1. Reunions

  • Hi ha una reunió per els pares nous (Setembre)
  • Abans de començar l’escola fan una entrevista més individualitzada amb els pares i els nens
  • Hi ha una reunió pedagògica.( Finals del Setembre)
  • Entrevista individual ( A partir de Febrer)

2. A infantil fan música, anglès (a partir dels 4 anys).

3. Fan sortides i colònies des de p3.

4. Treballen amb:

  • Projectes
  • Expressions orals
  • Lletra de pal
  • Plàstica

5. Els nens es barrejant per edats.

6. Al migdia hi ha tallers, activitats, anglès...

Primària

1. A primària tenen:

  • 2 professors de educació física
  • 2 professors de música
  • 3 professors d’educació especial (venen nens d’altres escoles per fer classes especials, només un dia determinat.)
  • 3 professores d’anglès
  • 1 professora de llengua oral
  • Introducció llengua francesa a cinquè i sisè
  • Grups flexius de català ( segons el nivell d’aprenentatge

2. Hi ha tres informes a final de cada trimestre.

3. Les entrevistes es fan a final de cada trimestre.

4. Fan sortides i colònies fins a sisè.

5. L’escola de migdia proposa:

  • Tallers (anglès, dansa...)
  • Biblioteca
  • Aules

6. Fan dos reunions a la setmana per cicle:

  • Una reunió funcional
  • Una reunió pedagògica.

7. En els tallers de plàstica treballen diferents temes com:

  • Impressionisme
  • Els somni de Dalí...

8. Els nens de primària treballen amb els pc (Word,PowerPoint...)

L’ESCOLA

1. L’escola donen molta importància amb relació amb la família.

2. Hi ha una agenda escolar (mitjà de comunicació entre pares i mestres).

3. Fan seminaris amb altres escoles del voltant i continuïtat amb IES.

4. Hi ha serveis d’autocar (fa 3 rutes al dia l’autocar).

5. Celebracions:

  • Festa major (convidant els pares).
  • Nadal.
  • Carnestoltes.
  • Sant Jordi.

Alguna d’aquestes celebracions es convida als pares i altres són més internes.També hi ha festes que les organitza l’AMPA

  • Dissabtes ecològics (El Març)
  • Festa tipo lúdic

6. Casi el 99% dels nens es queden a menjador.

7. Tenen pocs nens immigrants, però si que tenen un gran nombre de nens adoptats.

8. Són nens amb un nivell adquisitiu alt.

9. Hi ha comissions:

  • Festa- Informàtica
  • Ambient
  • Llengua
  • Educació especial

10. Fan el projecte COMENIUS (projecte Europeu).

  • Hongria
  • Polònia
  • França.

- A l’octubre els van convidar que vinguessin a l’escola.

11. Són una escola verda, treballen molt amb el medi ambient.

12. A final de cada passadís hi ha un espai amb taules.

13. Cada mestre distribueix la seva aula al seu gust.

14. Tenen dos patis i un bosc.

15. No hi ha llibres, treballen per projectes. Només tenen llibre per l’assignatura de matemàtiques i de anglès.

16. Hi ha aules de ciències i TIC.

17. A totes les classes hi ha pc i estan arribant projectors.

18. Hi ha 3 pissarres digitals a l’escola.

19. Treballen amb el mètode d’aprenentatge significatiu i filosòfic (els nens mateixos busquen la resposta, el professor no la dona.)

20. Hi ha algunes assignatures com el medi social i natural que algun tema el donen amb anglès.

21. Hi ha objectes de Montessori.


DIVENDRES



Divendres vaig tenir l’oportunitat d’anar al Cosmocaixa. On hi havia una exposició temporal que es deia ABRACADABRA.És una exposició bastant interessant si es que vas amb nens i nenes de l’escola perquè apart de pesar-ho d’allò més bé doncs aprenen algun concepte que ho havien sentit a parlar però ben bé no s’havien lo que era com és el cas deil•lusions òptiques.

És una manera més original de aprendre un concepte, ja que aquesta exposició el que fa és ensenyar-te les coses a través de que un mateix experimenta.Si mirem la pàgina web del CosmoCaixa www.obrasociales.lacaixa.es doncs podem veure les exposicions que hi ha actualment i les exposicions que faran posteriorment.També hi ha els preus i els horaris, entre altres coses.

No hay comentarios:

Publicar un comentario